Přemýšlej před nasednutím na svůj stroj........                (S-DSV)


• Dopravní nehody s účastí motocyklistů vykazují dlouhodobě nejvyšší závažnost.
• Na tisíc nehod v roce 2009 připadalo 38 usmrcených motocyklistů. Již třetím rokem vykazuje tento ukazatel téměř stejné hodnoty (2008-38; 2007-38,7).
• Průměrná závažnost nehod motocyklistů je 3x vyšší než u nehod osobních automobilů.
• Vyšší šanci na přežití dopravní nehody mají oproti motocyklistům i chodci! 
• Motocyklisté zavinili v roce 2009 celkem 55,6 % dopravních nehod, na kterých měla tato vozidla účast.
• 75 % usmrcených při nehodách s účastí motocyklistů bylo usmrceno při dopravních nehodách zaviněných právě řidiči motocyklů.
Řidiči ostatních motorových vozidel by si měli uvědomit, že:
• motocyklisté jezdí velmi často vyšší než dovolenou rychlostí,
• často předjíždějí jak zprava, tak i zleva,
• motocykl je nestabilní a může dojít k jeho nezvládnutí ze strany motocyklisty,
• motocyklisty lze snadno přehlédnout,
• při předjíždění motocyklu je nutné dodržovat bezpečný odstup.
Motocyklisté by si měli uvědomit, že:
• patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve valné většině případů smrtí nebo těžkým zraněním motocyklisty,
• podmínkou jízdy na motocyklu je používání prvků pasivní bezpečnosti; přilba, vhodné oblečení s reflexními prvky, pevná obuv a rukavice jsou nutností,
• i sebelepší výbava není zárukou bezpečného návratu, pokud motocyklista jede riskantně, zejména pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu pozemní komunikace, hustotě provozu a počasí,
• je zapotřebí si uvědomit brzdnou dráhu motocyklu. Za normálních podmínek s reakční dobou 1 sekunda je zapotřebí k zastavení z 80 km/h cca 58 metrů, při rychlosti 100 km/h je brzdná dráha cca 83 metrů a při 200 km/h 280 metrů,
• při jízdě je nutné dbát zvýšené opatrnosti, pokud je na vozovce:
o spadané listí
o olejové skvrny
o dochází ke změně povrchu vozovky (například asfalt – beton)
o dilatační spáry na mostech
o povrch je pokrytý dlažebními kostkami (zejména pokud je povrch vlhký)
o olej, nafta
• při jízdě je nutné předvídat – uvědomte si existenci slepých úhlů zpětných zrcátek automobilů, skutečnost, že ostatní motoristé mohou snadno motocyklistu přehlédnout
• průměrné náklady na léčení jednoho motocyklisty po dopravní nehodě jsou cca 317000 Kč (zdroj: mluvčí VZP)
• cena invalidního vozíku se pohybuje od 80 000 Kč výše (zdroj: mluvčí VZP)
• Statistiky dlouhodobě ukazují největší závažnost dopravních nehod (počet usmrcených na 1000 nehod) právě u motocyklistů, kde v roce 2009 připadá na 1 000 nehod 38 usmrcených osob. Průměrná hodnota tohoto ukazatele v České republice v roce 2009 představuje 11,1 usmrcených osob připadajících na 1 000 nehod, tj. u motocyklistů je závažnost nehod téměř 3,5x vyšší než průměr.
• nejčastější zdravotní důsledky dopravních nehod motocyklistů:
o otevřené, komplikované zlomeniny dolních končetin,
o vážné úrazy hlavy, zlomeniny obličejových kostí, a to i přes použití přilby,
o úrazy páteře,
o zlomeniny pánve.